Δευτέρα, 2 Ιουνίου 2014

"... δεν είναι ορχήστρα, είναι επανάσταση ..."

Από: http://www.o-klooun.com/anadimosiefseis/den-einai-orxistra-einai-epanastasi#.U4uOoHaVBRx

"... δεν είναι ορχήστρα, είναι επανάσταση ..."

Το βλέπεις και σού έρχεται να κλάψεις. Από συγκίνηση ; Από θαυμασμό; Από θλίψη για τα δικά μας; Δεν ξέρω. Πριν απο πολλά χρόνια ένας άνθρωπός στη Βενεζουέλα ξεκίνησε να πραγματοποιήσει ένα όνειρο. Ηταν ο Χοσέ Αμπρέου που μάζεψε παιδάκια απο κάθε φτωχή γωνιά της χώρας του κι άρχισε να τα μαθαίνει μουσική για να τα τραβήξει μακριά απο το έγκλημα, τα ναρκωτικά, τη μιζέρια και τους κινδυνους που κουβαλάει μαζί της!!!
Το σχέδιο του ονομάστηκε el Systema.
Κάμποσα χρόνια μετα, 250.000 (!) παιδάκια έμαθαν μουσική, και άρχισαν να φτιάχνονται σχολικές ορχήστρες. Οι ορχήστρες σε όλη τη χώρα ξεπέρασαν τις 100 και από αυτές οι 90 είναι συμφωνικές !
Οι καλύτεροι από αυτούς τους νεαρούς μουσικούς μαζεύονται σε κεντρικές ορχήστρες, με κορυφή την Ορχήστρα Σιμόν Μπολιβάρ, που αυτή την εποχή διευθύνει άλλο ένα προϊόν του el Sistema, ο 28χρονος μαέστρος Γουστάβο Ντουνταμέλ, που είναι επίσης εδώ και λίγους μήνες ο νέος μαέστρος της Φιλαρμονικής του Λος Άντζελες.
Ο Edgar μεγάλωσε σε μία από τις πιο σκληρές γειτονιές του Καράκας. Φοβόταν να βγει από το σπίτι του και φοβόταν να γυρίσει. Μόνο η μουσική θα μπορούσε να τον αποσπάσει από την άσχημη κατάσταση που βίωνε. Πήγε στο παράρτημα του El Sistema της γειτονιάς του και ζήτησε μια τρομπέτα. Δεν μπόρεσαν να του βρούν. Του έδωσαν όμως ένα φαγκότο. Τώρα, ο Edgar πιστεύει ότι αυτό το φαγκότο τού έσωσε τη ζωή. El Sistema θα μπορούσε να είναι το όνομα μια επαναστατικής οργάνωσης από τη δεκαετία του '30. Ίσως αυτό να μας έρχεται στο μυαλό επειδή το El Sistema γεννήθηκε και αναπτύχθηκε στη Βενεζουέλα, μια χώρα που αγωνίστηκε για πολλά χρόνια για την ανεξαρτησία της αλλά και την κατάργηση των απολυταρχικών καθεστώτων.
Το El Sistema είναι μια σκέψη που γεννήθηκε στο μυαλό του Jose Antonio Abreu, ενός οικονομολόγου που περισσότερο από οτιδήποτε άλλο αγαπούσε τους ανθρώπους και τη μουσική. O Abreu πίστευε ότι, όσο φτωχός κι αν είναι ένας άνθρωπος, αν μπορέσει να αποκτήσει πρόσβαση στη μουσική, η ζωή του θα αλλάξει. Και αποδείχτηκε ότι είχε απόλυτο δίκιο.
0Abreu
Το ξεκίνημα - η ανάπτυξη
Στα 1975 ο Jose Antonio Abreu προσπάθησε να δημιουργήσει μια ορχήστρα όπου οι μουσικοί, αντί να μελετούν ο καθένας μόνος του, θα μελετούσαν όλοι μαζί.
Ήδη υπήρχε μια παρόμοια εμπειρία στη Βενεζουέλα, όπου οι μαθητές των σχολείων πήγαιναν μετά το σχόλασμα σε μεγάλες αίθουσες και ετοίμαζαν όλοι μαζί τις εργασίες τους για την επόμενη μέρα.
Αυτό δεν ήταν κάποιου είδους καινοτομία στον τρόπο μελέτης. Απλώς, οι περισσότεροι γονείς εργάζονταν μέχρι αργά και, αν τα παιδιά επέστρεφαν στις γειτονιές τους, θα απέφευγαν να μελετήσουν με αποτέλεσμα η χώρα να διατηρεί το χαμηλό μορφωτικό της επίπεδο.
Επιπλέον, η εγκληματικότητα και η χρήση ναρκωτικών ήταν πολύ διαδεδομένες. Έτσι, τα παιδιά κινδύνευαν σε κάθε τους βήμα. Ο Abreu κατάφερε να βρει παιδιά που είχαν κάποιο ταλέντο στη μουσική αλλά και δασκάλους από ολόκληρη τη Βενεζουέλα.
Η πρώτη του ορχήστρα, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων της Βενεζουέλας, δημιουργήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 1975 και έδωσε την πρώτη συναυλία της στις 30 Απριλίου της ίδιας χρονιάς.
Πολύ γρήγορα συνδέθηκε με άλλες ορχήστρες αλλά και ηχογράφησε με πολλούς και γνωστούς μαέστρους. Η ορχήστρα σύντομα έγινε πόλος έλξης για πολλούς νέους. Πολύ σύντομα όλο και περισσότεροι ήθελαν να μελετήσουν Τσαϊκόφσκι, Μότσαρτ ή Μπερλιόζ και σχεδόν όλοι ήθελαν να παρακολουθήσουν τις συναυλίες της ορχήστρας.
0simon
Κάθε εξωτερικός παρατηρητής θα θεωρούσε ότι όλη αυτή η προσπάθεια δεν θα είχε καμία πιθανότητα να επιτύχει.
Ο Abreu και οι συνεργάτες του υποστήριζαν ότι θα τα καταφέρουν.
Το κεντρικό τους μήνυμα στους νέους όλης της χώρας ήταν «Να παίζεις και να αγωνίζεσαι».
Οι πρώτοι όμως που έπρεπε να αγωνιστούν για την επιτυχία του προγράμματος ήταν οι ίδιοι. Έβαλαν όλη την ενέργεια και όλη την πίστη τους σ' αυτό τον σκοπό.
Τέσσερα χρόνια μετά από το δειλό ξεκίνημα της ορχήστρας, στις 20 Φεβρουαρίου του 1979, ο Abreu παίρνει το πράσινο φως να επεκτείνει το πρόγραμμα. Τώρα μπορεί κάθε πόλη ή και κάθε γειτονιά να δημιουργήσει τη δική της ορχήστρα που θα αποτελείται από παιδιά και νέους. Κάθε παιδί θα διαλέγει ένα όργανο, θα το παίρνει δωρεάν και θα συναντιέται με τα υπόλοιπα παιδιά σε μεγάλες αίθουσες για να μελετήσει υπό τις οδηγίες των καλύτερων δασκάλων της χώρας. Φυσικά, το πρόγραμμα πέρασε μέσα από τεράστιες δυσκολίες.
Η χρηματοδότησή του μειωνόταν σε περιόδους κρίσης –πέρασε αρκετές η Βενεζουέλα- με αποτέλεσμα ο Abreu και η ομάδα του να αγωνίζονται σκληρά να το κρατήσουν ζωντανό.
Σήμερα όμως, το El Sistema, που είναι πλέον αναπτυγμένο σε nucleos (πυρήνες), έχει υπό την επίβλεψή του 150 ορχήστρες νέων και 70 ορχήστρες παιδιών, που βρίσκονται σχεδόν σε όλες τις πόλεις της Βενεζουέλας. Οι καλύτεροι μουσικοί της χώρας διοχετεύονται στην ορχήστρα νέων Simon Bolivar, που είναι και η κεντρική ορχήστρα του προγράμματος. Το πρόγραμμα Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας αρχίζουν να δουλεύουν πάνω στην εκφραστικότητα του σώματος και τον ρυθμό.
Η ενθάρρυνση των παιδιών να κρατήσουν το σώμα τους ενεργό την ώρα που παίζουν, είναι ένα από τα κλειδιά της ανάπτυξης του προγράμματος. Στην ηλικία των πέντε ετών, τα παιδιά παίρνουν τα πρώτα τους όργανα, συνήθως ξύλινα φλάουτα και κρουστά. Ταυτόχρονα μπαίνουν και σε χορωδία, έτσι ώστε να αρχίσουν να συνηθίζουν στην ομαδική δουλειά. Στην ηλικά των επτά ετών, τα παιδιά μπορούν να πάρουν το πρώτο έγχορδο ή πνευστό τους όργανο. Μπορούν να αλλάζουν όργανα, αλλά δεν ενθαρρύνονται να το κάνουν συχνά. Η αρχική τους εκπαίδευση περιλαμβάνει τραγούδι και μελέτη του οργάνου.
Συχνά συγκεντρώνονται στο παίξιμο μίας και μόνο νότας έτσι ώστε να αποκτήσουν την αίσθηση της ποιότητας του ήχου για το όργανό τους. Υπάρχουν τρία επίπεδα καθημερινής μελέτης: Στο πρώτο, τα παιδιά δουλεύουν με ολόκληρη την ορχήστρα, στο δεύτερο παίζουν σε μικρότερα σύνολα και στο τρίτο μελετούν ατομικά. Σε όλα αυτά τα επίπεδα, ο δάσκαλος κάθε παιδιού είναι ο ίδιος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η διαδικασία εκμάθησης να προχωράει πιο γρήγορα, καθώς ο δάσκαλος γνωρίζει από νωρίς τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία κάθε μαθητή.
Οι μαθητές παίζουν μπροστά σε κοινό όσο το δυνατόν περισσότερο, πράγμα που μειώνει το άγχος της έκθεσης καθώς η συναυλία γίνεται φυσικό μέρος της καλλιτεχνικής διαδικασία. Επίσης, οι νέοι μουσικοί ενθαρρύνονται να παρακολουθούν άλλες ορχήστρες νέων έτσι ώστε να παίρνουν έμπνευση από αυτούς. Από πολύ νωρίς τα παιδιά παίζουν και με άλλες ορχήστρες πέρα από τη δική τους. Μάλιστα συμμετέχουν ακόμη και στην ορχήστρα Simon Bolivar, στην οποία τακτικά μέλη γίνονται οι καλύτεροι μουσικοί της χώρας.
Ο βασικός σκοπός του El Sistema είναι να δημιουργήσει την αίσθηση της ασφάλειας και της χαράς στους νέους μουσικούς, χτίζοντας ταυτόχρονα την αυτοπεποίθησή τους μέσα από την αίσθηση της αξίας του ατόμου μέσα στην ομάδα. Η πειθαρχία δεν είναι το βασικότερο κομμάτι της διαδικασίας αλλά, όταν δεν είναι αποτέλεσμα πίεσης, θεωρείται χρήσιμο εργαλείο. Η παρακολούθηση των μαθημάτων δεν είναι υποχρεωτική. Τα παιδιά συμμετέχουν για τον εαυτό τους, τους φίλους και τους δασκάλους τους.
Χωρίς σκληρή δουλειά από την πλευρά των μαθητών, το πρόγραμμα θα οδηγείτο σε σίγουρη αποτυχία. Όμως, η διασκέδαση και το παιχνίδι δεν ξεχνιέται ποτέ.
Η μεγάλη πλειονότητα των δασκάλων και των στελεχών κάθε πυρήνα, προέρχεται από παλαιότερους σπουδαστές του προγράμματος. Είναι εκείνοι που καταλαβαίνουν καλύτερα τους στόχους και τις ανάγκες της διαδικασίας, είναι εκείνοι που καταλαβαίνουν πώς αισθάνονται οι νέοι μουσικοί. Οι δάσκαλοι ασχολούνται με κάθε παιδί ξεχωριστά.
Αν κάποιο παιδί λείψει δύο συνεχείς φορές από το μάθημα, πηγαίνουν στο σπίτι του για να δουν τι συμβαίνει. Ο στόχος τους δεν είναι να κάνουν παρατήρηση στο παιδί, αλλά να συζητήσουν μαζί του τους λόγους για τους οποίους δεν ήρθε στα μαθήματα,έτσι ώστε να το κάνουν να νιώσει καλύτερα.
Συχνά, οι πυρήνες προσαρμόζουν κατά ένα ποσοστό τη λειτουργία τους στις ανάγκες των παιδιών. Το El Sistema έχει πλέον μια σειρά από συγκεκριμένους κανόνες, που μέσα στα χρόνια λειτουργίας του, έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικοί. Για παράδειγμα, σε μουσικό επίπεδο, οι υπεύθυνοι του προγράμματος έχουν βρει ότι είναι καλύτερα να επιλέγουν την απλούστερη δυνατή ενορχήστρωση, έτσι ώστε να παίζουν μαζί όλα τα παιδιά και να βγάζουν πολύ δυνατό ήχο.
Βεβαίως, η ενορχήστωση αλλάζει όσο τα παιδιά ανεβαίνουν επίπεδο. Όμως ο δυνατός ήχος που παράγεται από πολλά όργανα που παίζουν μαζί παραμένει. Όπως λέει ο διευθυντής της ορχήστρας νέων Simon Bolivar, Gustavo Dudamel, «όταν παίζουμε για παράδειγμα την Πέμπτη του Beethoven, η Πέμπτη γίνεται το πιο μεγάλο και πιο σημαντικό ζήτημα του κόσμου». Οι ορχήστρες ασχολούνται με τα έργα των γνωστών και μεγάλων κλασικών συνθετών αλλά και με πολλά έργα από το ρεπερτόριο των συνθετών της Λατινικής Αμερικής, που είναι άλλωστε και πολύ πιο κοντά στους ήχους που έχουν τα παιδιά στο αυτί τους από τη στιγμή που γεννήθηκαν. Το πρόγραμμα συνεργάζεται πολύ στενά με τους γονείς των παιδιών.
Όταν ένα παιδί γίνει δύο ή τριών ετών, οι υπέυθυνοι του προγράμματος συναντούν τους γονείς του και τους εξηγούν όλες τις λεπτομέρειες και τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσουν. Όταν τα παιδιά παίρνουν τα πρώτα τους όργανα, οι δάσκαλοι μιλούν στους γονείς για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συμπεριφέρονται στα παιδιά και να τα ενθαρρύνουν στη μελέτη τους. Από τη στιγμή που ένα παιδί αποφασίζει να μπει σε μια ορχήστρα, παίρνει υποτροφία. Αυτό αποτελεί τιμή για την οικογένειά του αλλά έχει και πρακτική αξία: το παιδί δεν θα χρειαστεί πλέον να φύγει από το πρόγραμμα επειδή πρέπει να δουλέψει.
Το El Sistema ξεκίνησε περισότερο από αγάπη στα παιδιά και λιγότερο από αγάπη στη μουσική. Η έμφαση βρίσκεται στην ανάπτυξη της κοινότητας και στην αλληλεγγύη. Οι δάσκαλοι, οι μαθητές και οι γονείς βρίσκονται σε μια ατμόσφαιρα αλληλοσεβασμού και αγάπης που τους κάνει να νιώθουν ασφαλείς και ευτυχισμένοι. Μέσα σε μια χώρα που πέρασε πολύ δύσκολες στιγμές, το να νιώθει κανείς ότι κρατάει τη ζωή του στα χέρια του είναι πολύ θετικό πράγμα. Και τα παιδιά του El Sistema όχι μόνο νιώθουν ότι μπορούν να ζήσουν όσο όμορφα θέλουν, αλλά και ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο.
Η αναγνώριση Οι περισσότερο παγκόσμιοι οργανισμοί έχουν αναγνωρίσει το El Sistema ως ένα σπουδαίο κοινωνικό πείραμα στο βαθμό που κατόρθωσε να μειώσει τη φτώχεια και να ανεβάσει το μορφωτικό επίπεδο του λαού της Βενεζουέλας. Ταυτόχρονα όμως, αποτελεί κι ένα σπουδαίο πρόγραμμα εκμάθησης μουσικής. Χώρες όπως η Αργεντινή, η Αυστραλία, η Βολιβία, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Κόστα Ρίκα, η Κούβα, το Εκουαδόρ, το Περού, η Σκοτία και πολύ πρόσφατα οι περισσότερες πολιτείες της Βόρειας Αμερικής, θέλησαν να το δοκιμάσουν. Ίσως κανείς δεν περίμενε πριν από μερικά χρόνια ότι μια χώρα που έχει περάσει από δεκάδες μεγάλα προβλήματα, όπως η Βενεζουέλα, θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για τόσες χώρες.
Σε καθαρά μουσικό επίπεδο, νέοι που ξεκίνησαν μέσα από το El Sistema βρέθηκαν μέσα στα χρόνια σε μερικές από τις καλύτερες ορχήστρες σε ολόκληρο τον κόσμο. Όμως και η κεντρική ορχήστρα του προγράμματος, η ορχήστρα νέων Simon Bolivar, λογίζεται σήμερα ως μία από τις σημαντικότερες. Μεγάλη συμμετοχή σε αυτή την εξέλιξη έχει και ο Gustavo Dudamel, ο διευθυντής της ορχήστρας, που ξεκίνησε κι αυτός ως ένας σπουδαστής του προγράμματος. Ο Dudamel γεννήθηκε το 1981 σε οικογένεια μουσικών. Ο πατέρας του ήταν τρομπονίστας και η μητέρα του δασκάλα ωδικής. Το κύριο όργανό του ήταν το βιολί αλλά πολύ γρήγορα, στα δεκατέσσερα μόλις χρόνια του, άρχισε να σπουδάζει διεύθυνση ορχήστρας με δάσκαλο μάλιστα τον ίδιο τον Jose Antonio Abreu.
Ο Dudamel άρχισε να κερδίζει τον ένα διαγωνισμό μετά τον άλλο και πολύ γρήγορα η αξία του αναγνωρίστηκε από μαέστρους όπως ο Claudio Abbado και ο sir Simon Rattle. Έχει ηχογραφήσει τέσσερις δίσκους με την ορχήστρα νέων Simon Bolivar και αρκετούς ακόμη με άλλες ορχήστρες.
Από τον περασμένο Σεπτέμβριο είναι διευθυντής της Φιλαρμονικής του Los Angeles, με την οποία ερμήνευσε στην εναρκτήρια βραδιά την Πρώτη συμφωνία του Gustav Mahler, έργο που ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε dvd αλλά και μέσω του i-tunes. Φυσικά, ο Dudamel δεν εγκατέλειψε την ορχήστρα νέων Simon Bolivar, με την οποία θα συνεχίσει να εμφανίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Η ορχήστρα έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων φεστιβάλ κι έχει εμφανιστεί στις περισσότερες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής, όχι μόνο επειδή αποτελεί το προϊόν ενός τόσο σημαντικού κοινωνικού πειράματος, αλλά και γιατί είναι ένα από τα πιο δυναμικά μουσικά σύνολα. Σε μια κοινωνική πραγματικότητα που κάνει τους ανθρώπους να απομονώνονται όλο και περισσότερο, σε έναν κόσμο όπου η καχυποψία έχει αντικαταστήσει τη διάθεση για επικοινωνία, η ορχήστρα νέων Simon Bolivar αποδεικνύει ότι μπορεί να υπάρξει μια διαφορετική προοπτική. Για να νιώσει κανείς πόση χαρά μπορεί να κρύβει η αγάπη για τη μουσική και πάνω απ' όλα πόση ελπίδα μπορεί να έχει το να μοιράζεσαι αυτή την αγάπη, δεν έχει παρά να τους ακούσει να ερμηνεύουν το Danzon No 2 του Arturo Marquez.
Ή ακόμη περισσότερο, να τους δει, ενώ είναι σκυμμένοι πίσω από τις παρτιτούρες τους, να σηκώνονται όρθιοι στο εκρηκτικό φινάλε.

Πατήστε ΕΔΩ για τα δύο VIDEO

1. Orquesta Juvenil Simón Bolívar de Venezuela

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Labels

tovima.gr culturenow.gr newsbeast.gr protothema.gr Βιβλία ethnos.gr Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Θεσσαλονίκη θέατρο Badminton 24grammata.com Θέατρο Εκπομπή "Ανιχνεύσεις" Χρήστος Γιανναράς YouTube Music www.kathimerini.gr Axileas Arslanoglou Κινηματογράφος Μέγαρο Μουσικής Μουσεία Τέχνη. kathimerini.gr news.kathimerini.gr villagecinemas.gr Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος Μίκης Θεοδωράκης Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Μπενάκη Τεχνόπολις Τραγούδια με τον Νίκο Γούναρη Half Note Jazz Club tanea.gr Αθήνα Εθνική Λυρική Σκηνή Ενημέρωση Ζωγραφική Ηρώδειο ΚΘΒΕ Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Μήνας Τέχνη ντοκυμαντέρ συναυλίες Beatles Dimitrios Mantes Half Note Street art zougla.gr Αλκίνοος Ιωαννίδης Αριστοφάνης Βιβλίο Ελλάδα Ελληνική Μαντάμ Σουσού Μουσική Σταυρός του Νότου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έκθεση αρχαιολογική ανακάλυψη θάνατος 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 84ης Απονομή Βραβείων Όσκαρ Chick Corea και Gary Burton Depeche Mode Gazarte Giannis Morfonios Imany James Bond Led Zeppelin Mark Lanegan Whitney Houston elculture.gr trans.kathimerini.gr Έλληνες Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Όρνιθες Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης Αμάν Αμήν Απατεώνες και Τζέντλεμεν Αρχή Αττίκ Αχιλλέας Βραβείο Αναγνωστών 2012 Γιάννης Αγγελάκας Δήμητρα Γαλάνη Δημήτρης Μητροπάνος Δόμνα Σαμίου Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Εικαστικός Εκδήλωση Εκκλησία Εκπαίδευση Ελευθερία Αρβανιτάκη Εξάρχεια Επίδαυρος Ζωή Θέατρο Ακροπόλ Θόδωρος Αγγελόπουλος Ιστορία Κλοπή πινάκων Κρήτη Κωνσταντινούπολη Μάιος Μέγας Αλέξανδρος Μελίνα Ασλανίδου Νίκος Πορτοκάλογλου Νατάσσα Μποφίλιου Ντέιβιντ Μπάουι Παράδεισος Πολιτισμό Πρεμιέρα ταινιών Ρωμαίος και η Ιουλιέτα Σαβίνα Γιαννάτου Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Συναυλία Τάνγκο Το μεγάλο μας τσίρκο Φίλων Επιστολές Χάρις Αλεξίου Χανιά Χριστόφορος Παπακαλιάτης αρχαιολογικοί χώροι βράβευση εκπαιδευτικό πρόγραμμα ελληνική κρίση παιδεία τουρισμός χρυσές σφαίρες ...news.kathimerini.gr 104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης 11ο Φεστιβάλ Χορού 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 15ο Φεστιβάλ Ολυμπίας 34o River Party 35η Γιορτή Βιβλίου 3rd World Magic Festival 4ο Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ 69ο Φεστιβάλ Βενετίας ABBA AMERICAN PIE: REUNION ANTENNA Absolut Haronitaki Absolut Vodka Accept ActionAid Alaattin Sürmeli Albert Nobbs Alejandra Guilmant Archaeology Art Athens Digital Arts Festival Athens Photo Festival 2012 Aλογο του πολέμου BBC Badminton Be there Corfu Animation Festival Bel ami Bernier-Eliades Black Sabbath Bob Dylan Bon Iver Brad Pitt Brigitte Πολέμη Byzantium. Masterpieces from Greek Collections CHICAGO Carmen Lundy Carmen Souza Celebrities Cesaria Evora Chris Marker Christophe Corpus Christi Cosmopolis Curiosity DANDY WARHOLS DARK SHADOWS DAVID BORDWELL Dance me to the end of Greece Daniel Craig David Bowie Death In Vegas Documenta 14 Don Cornelius Egon Wolff Emily Ratajkowski Encardia Etta James Eurovision Eρωτικά λουλούδια Fame Fuerza Bruta Look Up Fuzz Live Music Club Gagarin205 George Iatridis HUGO Harlem Swing Harrison Ford Herge High school musicians from Venezuela Highlights I will survive IT Indiana Jones J. EDGAR JOHN CARTER: ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΥΣ Jack And Jill James Henry Jan Fabre Jonathan Meese KRISTIN THOMPSON Kalashnikov Keck Award 2012 Lawless Lembessiart Liza Marklund Locomondo Lonely Planet Lynyrd Skynyrd Maison Crystal Manhattan Medea Maria Joáo Mark Titchner Martha Argerich Maybeshewill Michael Peppiatt Milo Z Mount Royal NASA Namaste Nederlands Dans Theater ONE FOR THE MONEY Oasis Official Charts Company Opera Chaotique Opeth Origami Peggy Guggenheim Piluka Aranguren Poulet aux Prunes Prince Principal Club Theater Public 2015 Randal Slavin Rasta Thomas Rayahzone Robert Pattinson Rock the Ballet Rolling Stones STAR WARS: ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 1 - Η ΑΟΡΑΤΗ ΑΠΕΙΛΗ 3D Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΑΥΡΑ Shame Sierra Swartz Simpsons Simón Bolívar Skyfall Sony Pictures Soul Train Steven Spielberg Studio Sex Suspiria TEDxAthens THE AMAZING SPIDER-MAN Tales Of Murder And Dust Tamikrest Tate The Artist The Flaming Lips The Helter Skelter Company The Met:Live in HD The Muppets The Pedro Almodóvar Archives The Walkabouts Thom Yorke To Τελικό Χτύπημα Tonino Carotone Top 10» των αρχαιολογικών ανακαλύψεων Twitter UNDERWORLD: Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ Venison Wayne Coyne Yoko Ono YouTube Active YouTube Dialogue YouTube Message allou fan park ana-mpa.gr athensmagazine.gr billboard cosmo.gr cretalive.gr e-go.gr el Systema helexpo.gr house of fear kinimatografoi.gr leontios.com logo mail by A.A. mail by V.V. minedu.gov.gr moneyball news.in.gr nooz.gr protagon.gr rockwave festival «Αusterity Measures» «Οι εγκλωβισμένοι στην Κύπρο» «Τhe Zoo Story» Άγαμοι Θύται Άγγελος Σικελιανός Άγιος Βαλεντίνος Άδικος Κόσμος Άλκηστις Πρωτοψάλτη Άνθρωποι Άννα Καρένινα Άνοιγμα ψυχής Άξιον Εστί Άποψη Άρης Σερβετάλης Έθνος Έλληνα γλύπτη Ήλιος Ίδρυμα Θεοχαράκη Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού Ίρβιν Γιάλομ Όμηρος Όραμα Όσκαρ Ύμνος Α' Νεκροταφείο Αθηνών ΑRΚ FESTIVAL ΑΓΩΝΕΣ ΠΕΙΝΑΣ Αίμα Αγία Ιωάννα των Σφαγείων Αγαλμα Αγγέλα Αγγελάκας Αγιογράφος Αγώνας Αθανατοι Αθώος ή ένοχος Ακαδημία της Σκάλας του Μιλάνου Ακι Καουρισμάκι Ακρωτήρι Σαντορίνη Ακρόπολη Αλέξανδρο Ρήγα Αλεξίου Αλμοδοβάρ Αν Χάθαουεϊ Αναζητώντας τον Αττίκ Αναλόγιο Ανατομία ενός αινίγματος Ανθελληνισμός Ανιές Ζαουί Αννα Χατζή Αντέλ Αντίνοος Αλμπάνης Αντιγόνη Σοφοκλή Αντρέ Χέλερ Αντώνης Μιτζέλος Αντώνης Ρέμος Αποκάλυψη του Ιωάννη Αποκατάσταση Αποκριά Απρίλης Απόλλωνας Απόστολος Χαντζάρας Αρετή Αρμάν Αρχαία Ελλάδα και Βυζάντιο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας Αρχαιολογικό μουσείο Ιωαννίνων Αρχαιολόγοι με ρεβόλβερ Αστερίξ Αυτοκράτορας Αφγανιστάν Αϊντίν Ντικμέν Αύγουστος ΒAFTA 2013 Βίγκο Μόρτενσεν Βαλκανικοί Πόλεμοι Βαρδινογιάννη Βασίλης Τσιβιλίκας Βασιλικό Θέατρο Βεάκειο Θέατρο Βενεζουέλα Βερολίνο Βλαντιμίρ Πούτιν Βουθρωτό Βουλγαρία Βραβεία Βιβλίου Βυζαντινό Μουσείο Βόρεια Αμερική Γάλλου συγγραφέα Γαλανη Γαλλικό Ινστιτούτο Γερουλάνος Γεωργία Σαγρή Γεώργιος Τσιλιόπουλος Γιάννης Ζουγανέλης Γιάννης Κότσιρας Γιάννης Κότσιρας Γιάννης Μπέζος Γιάννης Ξανθούλης Γιάννης Πάριος Γιάννης Σμαραγδής Γιάννης Χαρούλης Γιαν Φαμπρ Γιατί σκότωσα την καλύτερή μου φίλη Γιώργος Καραμίχος Γιώργος Καφετζόπουλος Γιώργος Παπαγεωργίου Γιώργος Σεβαστίκογλου Γιώργου Χρονά Γκαίτε Γκλεν Κλόουζ Γκρέγκορι Μαρκόπουλος Γλυπτη Γράμμα σ’ ένα παιδί ΔΕΘ 2012 ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης ΔΙΚΟΣ ΣΟΥ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ Δέσποινα Βανδή Δανεισμός Δεσποινίδα Τζούλια Δημήτρη Αποστόλου Δημήτρη Παπαϊωάννου Δημήτρης Έξαρχος Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος Δημήτρης Μαντές στο YouTube Δημήτρης Μυταράς Δημήτρης Σταρόβας Δημήτριος Μαντές Δημιουργία Διάσημα μοντέλα Διαβάτης Διαμαντοπούλου Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος Δικηγορικός Σύλλογος Βέροιας Δον Κιχώτης ΕΝΙΑΙΟΣ ΕΡΩΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ Εθνική Βιβλιοθήκη Εθνικό Θέατρο Εικαστικό Αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη Εικονοδομήσεις Ειρήνη Κουμαριανού Εκκλησιάζουσες Ελένη Σαραντίτη Ελένη και Σουζάνα Βουγιουκλή Ελληνική Στατιστική Αρχή Ελληνική δραματουργία Ελληνικό Αλφάβητο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Ελληνισμός Ελληνογερμανική συμμαχία Εμφανίσεις Επάγγελμα Επίδαυρο Επικούρειος ναός Επιστήμη Επιστρέφοντας Ερωτόκριτος Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου Ετος Νικ. Βρεττάκου Ευανθία Ρεμπούτσικα Ευδοκία Φουρκιώτη Ευδόκιος Δημητρίου Ευπαθείς ομάδες Ευχές Ζέτα Δούκα Ζαν Ζενέ Ζούμε Λογικά Ζυγός Ζωή Βαλάση: Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕΙ Η Ιφιγένεια εν Αυλίδι Η ΟΡΓΗ ΤΩΝ ΤΙΤΑΝΩΝ Η ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΩΡΑ (THE DARKEST HOUR) Η ΧΙΟΝΑΤΗ ΚΑΙ Ο ΚΥΝΗΓΟΣ Η αγάπη έρχεται στο τέλος Η αφή της Ολυμπιακής Φλόγας Η δύναμη της θεατρικής τρέλας Η εκφορά του γράμματος «Ν» Η σεξουαλική ζωή του κυρίου και της κυρίας Παπαχαραλάμπους ΗΠΑ Ηλιάνα Φωκιανάκη Ημερίδα Θέατρο Βράχων Θέατρο Μόσχας Θέατρο Τέχνης Θεά Κάλι Θεατρική παράσταση Θεός Θησέας και Αριάδνη στο Νησί των Ταύρων Θυμάσαι πώς μύριζαν οι μανόλιες στη Νικαράγουα Θυμωμένη μπετονιέρα Θόδωρος Δεύτος ΙΝΟ Ιάνης Ξενάκης Ιεράπετρα Ιζαμπέλ Αλιέντε Ινδία Ιππής Ιστορία του κινηματογράφου Ιωάννα Γκομούζα Ιωάννη Σακελαράκη Ιωάννης ό Φίλος Κ. Γιάνναρης ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ ΚΙ Ο ΚΛΗΡΟΣ ΕΠΕΣΕ ΣΤΟΝ ΣΜΑΙΛΙ Κίρα Νάιτλι Κίτρινα ποδήλατα Καιρός Καλαμάτα Καλλιτέχνες Καλό Καλό Μήνα. Απρίλιος Καμεράτα Καμπανέλλης Καποδιστριακό Καρακατσάνης Καραμίχος Καρναβάλι Πάτρας Καρυάτιδες Καρυοφυλλιά Καραμπέτη Καστανιώτη Καστελόριζο Καφετζόπουλος Κερί Κεραυνός Κι ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι Κιθ Ρίτσαρντς Κική Δημουλά Κινηματογραφο Κλόουν Κοτόπουλο με Δαμάσκηνα Κουκίδες Κουρέας Κράμερ εναντίον Κράμερ Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας 2011 Κρις Μαρκέρ Κριστόφ Βίλιμπαλντ φον Γκλουκ Κρύπτη Νεμέας Κωμωδία Κωμωδία των παρεξηγήσεων Κωνσταντίνος Καβάφης Κόμμα Ελλήνων Πολιτεία Κόρινθος Κύπρος Κώδικας Κώστας Γαβράς Κώστας Καρράς Κώστας Μακεδόνας Κώστας Χατζής Λάρισα Λάτση Λίζη Καλλιγά Λίντα Τάλι Λίντε Ζαλμπερ Λαμία Λαογραφία Λαυρέντης Μαχαιρίτσας Λαϊκά παραμύθια Λεκκας Βασιλης - You Tube Λεονάρντο ντα Βίντσι Λεόντιος Παπαδόπουλος Λιμάνι Λογοτεχνία Εν Αθήναις Λοκάρνο Λος Άντζελες Λουκία Ρικάκη Λουσίλ Πετρίδου Λυκ Μποσί ΜΕΘΥΣΜΕΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ Μάης Μάνος Χατζιδάκις Μάριμπορ Μέγαρο Μέριλ Στρίπ Μήνας πολιτισμού Μίκαελ Φασμπέντερ Μίλτος Πασχαλίδης Μίμης Πλέσσας Μαδρίτη Μανώλης Μητσιάς Μαουτχάουζεν Μαρία Αγγελίδου Μαρία Φαραντούρη Μαρίνα Ασλάνογλου Μαρζάν Σατραπί Μαρινέλλα Μαριόν Κοτιγιάρ Μαρκ Μπόιλ Μαρκ Χάντον Μαρκουλάκης Μαρμαρινός Μεγάλη Εβδομάδα Μελβούρνη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Μεσογειακό Βραβείο Μετάφρασης Μεσσηνία Μια Μέρα Μικρή Επίδαυρο Μικρούτσικος Μινωική έπαυλη Μινωικός τάφος Μιχάλη Τσιπίδη Μιχάλης Σουγιούλ Μιχάλης/Stavento Μορφογένεση Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Μουσείο Μπουζιάνη Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας Μουσείου Τηλεπικοινωνιών ΟΤΕ Μουσειο Μουσική Ακαδημία Μουσικη Μπάμπης Στόκας Μπάμπης Τσέρτος Μπάστας Χάρης Μπέρτολτ Μπρεχτ Μπαλέτο Μπερλινάλε Μπιλ Κλίντον Μπομπ Ντίλαν Μπουζιάνης Μυθιστόρημα Μόλις άλλαξα ζώδιο Μόνα Λίζα Μόρφωση Μύλος Μύλος club Νάνας Μούσχουρη Νέα Έκδοση Νίκος Απέργης Νίκος Γούναρης Νίκος Καλαμό Νίκος Μαστοράκης Νίκος Μπιλιλής Νεφερτίτη Νικητές Οσκαρ Νικόλαος Νοέμβριος Ντάμιεν Χιρστ Ντάριο Φο Ντάστιν Χόφμαν Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ Ντέιβιντ Σεντάρις Ντίνος Παναγόκος Ντίνος Χριστιανόπουλος Νταϊάνα Κραλ Ντεπαρντιέ Ντουρς Γκρινμπάιν Νόμπελ Ειρήνης Νόρμαν Μέιερ Νότης Μαυρουδής Ξαρχάκος Ξενοδοχείο για Τέρατα Ο Θεός Της Σφαγής Ο Θρίαμβος της Κλέλιας Ο Ιβάν και τα σκυλιά Ο Μορμόλης Ο θεός αγαπάει το χαβιάρι Ογδόντα ημέρες κίτρινο Οδυσσέα Ελύτη Οδύσσειας Οι Γερμανοί ξανάρχονται Οι Εκδικητές Οι απόγονοι Οιδίπους Τύραννος Οικογένεια Οικολογικά Ολυμπία Ομιλία Ορχήστρα Οσκαρ 2013 Ουίλιαμ Σέξπιρ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Πάθος Πάμπλο Νερούδα Πάμπλο Πικάσο Πάτρα Πέμυ Ζούνη Πέρασμα Πέτρος Φιλιππίδης Πίστη Πίτερ Παν Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου Παιδιά Παιχνίδι με «Σκουπίδια» Παναγία Παναγιώτης Τούντας Παρίσι Παρθενώνας Πασκάλ Μπρυκνέρ Παύλος Γερουλάνος Παύλος Μάτεσις Πεδίον του Άρεως Περ Κίρκεμπι Περικλής Πέππας Περιπέτεια Πικάσο Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου - Γκίκα Πινόκιο Πλούταρχος Πνευματική Ελλάδα Πνευματικό μνημόσυνο Ποίημα Ποίηση Ποιηματάκι Πολιτεία Πολιτισμικά Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης Πολυμορφία Πολυχώρος HUB Πορτοκάλογλου Ποτέ δεν είναι αργά Πραξιτέλη Τζανουλίνου Πρεμιέρα Ρωμαϊκή εποχή Ρόλινγκ Στόουνς Ρόντρικ Μπίτον Ρότερνταμ Σάντρα Βούλγαρη Σίσσυ Παπαθανασίου Σανάδες και Word of Mouth Σεμινάριο χορού Σημαία Σημαιοφόρος Σκαρίμπας Σλοβενία Σμύρνη Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών Σοφία Σοφός Σπέτσες Σπίλμπεργκ Σπύρος Λούης Σπύρου Μάρκου Σπύρου Στάβερη Στατιστική Σταύρος Ξαρχάκος Στενά Περιθώρια Στιβ Μακουίν Στοιχοδομήσεις Συλλέκτες Συμβολαιογράφος Συμβολισμός Συμμετοχή Συμπόσιο Σχέδιο Σωκράτης Μάλαμας Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων Σύλλα Τζουμέρκα Σώμα με σώμα ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ Τέμπη Ταινία Ταξίδι 2: Το Μυστηριώδες Νησί Ταξιδεύοντας με το Σταυρό του Νότου Ταυτότητα Τείχη Τεν Τεν Τεχνοχώρος art gallery Τεχνόπολη Τζάστιν Τίμπερλεϊκ Τζέιμς Μποντ Τζιμ Στέρτζες Τζόρτζια Ό Κιφ Τηλεγράφημα Τηλεόραση Τιμή Το Κρησφύγετο Το Χρονικό Το ημερολόγιο ενός τρελού Το μαγικό βιολί Το μικρό σπίτι στο δάσος Το σπιρτόκουτο Το φως που ταξιδεύει Τούρκος Τρέιλερ Τρίτο Στεφανι Τραγουδι Τραγούδι Τσίρκο του Βιετνάμ Τσακνής Τσανακλίδου Τυφλος Υρώ Μανέ ΦΑΟΥΣΤ Φάμπιαν Έντερ Φίλιππος Πλιάτσικας Φεβρουάριος Φεστιβάλ Φεστιβάλ Arclight Φεστιβάλ Αθηνών Φεστιβάλ Αθηνών 2012 Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης Φεστιβάλ Επιδαύρου Φεστιβάλ της Σάνης Φιλοκτήτης Φοινικικό Φράνσις Μπέικον Φρίντα Κάλο Φρανσουά Τριφό Φραντς Βρανίτσκι Φραντς Κάφκα Φυλακή Φωτογραφία Φωτογραφίες Φόρτιση Χάρτινα λουλούδια Χανς Κρίστιαν Αντερσεν Χαράλαμπος Μπάστας Χαρακτική Χαϊνηδες Χειλάκης Χρήστος Θηβαίος Χριστούγεννα Χυτήριο Ψηφιακή Ψυχή Ωρελιά Τιερέ άθλοι του Θησέα έκθεση τεχνών έκθεση φωτογραφίας αιγυπτιακός τάφος ανασκαφές αποκατάσταση στοάς αρχαία Πέλλα αρχαία θέατρα αρχαίο θέατρο αρχαίο θέατρο Δελφών αρχαίο θέατρο Δωδώνης αρχαίο θέατρο Σπάρτης αρχαίοι Έλληνες αρχαίος ναός αρχαιότητα αρχιτέκτονας αυτοκτονία βαφή αυγών βιβλίο In A Fisherman's Language βραβεία Grammy βραβεία Όσκαρ βραβείο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν βυζαντινή ζωγραφική βυζαντινή τέχνη γκαλερί Melas-Papadopoulos γλυπτά Παρθενώνα γυναίκες διάσημος διάσωση διάσωση κτηρίου διαγωνισμός μυθοπλασίας δωρεάν προβολές εικαστική έκθεση εκδ. Καστανιώτη ελευθερία ελεφαντόδοντο ελληνικά συγκροτήματα ελληνική δισκογραφία ελληνική λογοτεχνία ελληνική παραδοσιακή μουσική ελληνικό ντοκυμαντέρ ελληνικό σινεμά ελληνικός κινηματογράφος ελληνικός πολιτισμός εμμονή επιδραστικοί καλλιτέχνες επιστημονική έρευνα ερείπια ευρωπαϊκές ταινίες θέατρο Αλκυονίς θέατρο Παλλάς θείοσ Βάνιας θεατρικές πρεμιέρες θεατρικό ιστορικός καλλιτέχνες που έφυγαν 2011 κατεχόμενα κινηματογραφικό φεστιβάλ Βερολίνου κινηματογραφιστής κλεμμένα κειμήλια κλοπή εκθεμάτων κορυφαίοι τραγουδιστές 2011 κυπριακό ντοκιμαντέρ κόμικ μνημεία μουσείο φωτογραφίας μουσικά φεστιβάλ νέα μεταπτυχιακά προγράμματα ναυάγιο ναός της μεσοβυζαντινής περιόδου πίνακες παιδί παλαιοχριστιανική βασιλική παράσταση παραίτηση ΔΣ παρουσίαση βιβλίων πιάνο πλανήτης Άρης πλούσιος πολιτισμός πρόσφυγες σήραγγα στρατόπεδο συγκέντρωσης συντήρηση σχολείο τεχνολογία τουριστικοί οδηγοί υποψηφιότητες φεστιβάλ habemus φεστιβάλ Βενετίας φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας Cosmote φεστιβάλ ντοκυμαντέρ Θεσσαλονίκης φθιώτιδα φιλμ ταινιών φυτά χάλκινα της Γουμένισσας χρήμα όπερα

Ενημέρωση

www.hellinika.gr

www.hellinika.gr

Ηλεκτρονικός Ψηφιακός Κατάλογος

με άλλη ματιά

Blog Archive